Wszy “akrobatyczne”

65-letni mężczyzna zgłosił się do kliniki dermatologii z sześciotygodniową historią ciężkiego świądu w okolicy pachwinowej. Badanie nie wykazało żadnych zmian skórnych, a objawy zostały następnie zbadane za pomocą dermoskopii. Dermoskopia ujawniła nitkę mocno związaną z włosami łonowymi, a także poruszającego się pasożyta w kształcie kraba. Żadne inne obszary zawierające włosy nie zostały uszkodzone. Stwierdzono obecność łonicowej wszy ( wszy łonowe ) wywołanej przez organizm Phthirus pubis. Pediculoza łonowa jest zwykle przenoszona drogą płciową, ale może wystąpić po kontakcie z fomitami, takimi jak odzież, pościel i ręczniki używane przez osobę zarażoną. Choroba najczęściej dotyka nastolatków i młodych dorosłych. Pacjent ten zgłosił, że nie miał ostatnio kontaktu seksualnego i nie wykryto żadnych innych chorób przenoszonych drogą płciową podczas badań przesiewowych. Leczenie obejmowało reżim doustnej iwermektyny. Dwa tygodnie po leczeniu świąd ustąpił, a w 4-tygodniowym badaniu nie zaobserwowano wszy. Wideo
Wszy akrobatyczne (00:32)
65-letni mężczyzna zgłosił się do kliniki dermatologii z sześciotygodniową historią ciężkiego świądu w okolicy pachwinowej. Badanie nie wykazało żadnych zmian skórnych, a objawy zostały następnie zbadane za pomocą dermoskopii. Dermoskopia ujawniła nitkę mocno związaną z włosami łonowymi, a także poruszającego się pasożyta w kształcie kraba (patrz wideo). Żadne inne obszary zawierające włosy nie zostały uszkodzone. Stwierdzono obecność łonicowej wszy ( wszy łonowe ) wywołanej przez organizm Phthirus pubis. Pediculoza łonowa jest zwykle przenoszona drogą płciową, ale może wystąpić po kontakcie z fomitami, takimi jak odzież, pościel i ręczniki używane przez osobę zarażoną. Choroba najczęściej dotyka nastolatków i młodych dorosłych. Pacjent ten zgłosił, że nie miał ostatnio kontaktu seksualnego i nie wykryto żadnych innych chorób przenoszonych drogą płciową podczas badań przesiewowych. Leczenie obejmowało reżim doustnej iwermektyny. Dwa tygodnie po leczeniu świąd ustąpił, a w 4-tygodniowym badaniu nie zaobserwowano wszy.

Adan Fuentes-Suárez, MD
Tita N. González-Márquez, MD
Szpital ogólny dr Manuel Gea González, Meksyk, Meksyk

Powołanie się na artykuł (1)