Tomografia klatki piersiowej

39-letni mężczyzna miał ostrą hemoptię i dreszcze. Tomografia komputerowa (CT) klatki piersiowej wykazała naciek w prawym górnym płatku, pacjent zaczął być leczony lewofloksacyną. Miesiąc po tej prezentacji jego pięcioletni syn uderzył się lewy palec serdeczny, co spowodowało ból i obrzęk. Podczas badania palec był rumieniowaty, spuchnięty i delikatny (panel B); radiogram wykazał objawy zapalenia kości i szpiku. Osiem tygodni po wstępnym CT w klatce piersiowej, kontrolne badanie TK klatki piersiowej wykazało utrzymujący się naciek w prawym górnym płacie. Wokół bliższej falangi znaleziono płyn ropny i osuszono go. Barwienie preparatem wodorotlenku potasu dało drożdże o pęcznieniu w szerokim paśmie (panel C). Hodowle ropnych próbek płynów i próbek plwociny wyhodowały Blastomyces dermatitidis. Historia w tym czasie ujawniła, że pacjent odbył wędrówkę w północnej Minnesocie w poprzedzającym lecie. Zdarzenia w chorobie pacjenta sugerują, że nabycie B. dermatitidis miało miejsce w północnej Minnesocie i objawiało się jako początkowa choroba płuc, a następnie hematogenne rozprzestrzenianie się na traumatyzowaną cyfrę, prowadząc do zapalenia szpiku i ropnia. Rozpoznano rozsiane blastomykozę, a pacjent był leczony doustnym itrakonazolem przez rok, do tego czasu palec się zagoił, a naciek płucny ustąpił. 39-letni mężczyzna miał ostrą hemoptię i dreszcze. Tomografia komputerowa (CT) klatki piersiowej wykazała naciek w prawym górnym płatku (panel A) i był leczony lewofloksacyną. Miesiąc po tej prezentacji jego pięcioletni syn wciągnął lewy palec serdeczny, co spowodowało ból i obrzęk. Podczas badania palec był rumieniowaty, spuchnięty i delikatny (panel B); radiogram wykazał objawy zapalenia kości i szpiku. Osiem tygodni po wstępnym CT w klatce piersiowej, kontrolne badanie TK klatki piersiowej wykazało utrzymujący się naciek w prawym górnym płacie. Wokół bliższej falangi znaleziono płyn ropny i osuszono go. Barwienie preparatem wodorotlenku potasu dało drożdże o pęcznieniu w szerokim paśmie (panel C). Hodowle ropnych próbek płynów i próbek plwociny wyhodowały Blastomyces dermatitidis. Historia w tym czasie ujawniła, że pacjent odbył wędrówkę w północnej Minnesocie w poprzedzającym lecie. Zdarzenia w chorobie pacjenta sugerują, że nabycie B. dermatitidis miało miejsce w północnej Minnesocie i objawiało się jako początkowa choroba płuc, a następnie hematogenne rozprzestrzenianie się na traumatyzowaną cyfrę, prowadząc do zapalenia szpiku i ropnia. Rozpoznano rozsiane blastomykozę, a pacjent był leczony doustnym itrakonazolem przez rok, do tego czasu palec się zagoił, a naciek płucny ustąpił.

Anjum S. Kaka, MD
George A. Sarosi, MD
Minneapolis Veterans Affairs Medical Center, Minneapolis, MN

Powołanie się na artykuł (1)