Szkarlatyna

20-letni mężczyzna przedstawił swojemu lekarzowi pierwszego kontaktu trzydniową historię napuchniętych migdałków, ból gardła, gorączkę, dreszcze i wysypkę. Wysypka zaczęła się na jego brzuchu, rozciągała się na klatce piersiowej i plecach, a potem pojawiła się na jego ramionach, nogach i twarzy. Nie miał żadnych alergii lub ekspozycji na nowe leki i nie miał historii podobnej wysypki. Badanie ujawniło wysiękowe zapalenie migdałków (panel A), język truskawkowy i adenopatię szyjki macicy z tkliwością. Badanie skórne ujawniło rozlany rumień blednący z punkcikowatymi grudkami, które powodowały, że skóra na jego klatce piersiowej, brzuchu, plecach, ramionach i nogach miała jakość podobną do papieru ściernego (panel B pokazuje lewą stronę brzucha). Jego szyja i prawy bok miał liniowe plastry policzkowe. Szybki test na paciorkowcowe zapalenie gardła był dodatni. Odkrycie ostrego paciorkowcowego zapalenia krtani wraz z wysypką rozproszoną doprowadziło do rozpoznania szkarlatyny. Wysypka szkarlatyny jest nadwrażliwością typu opóźnionego na egzotoksynę i dlatego występuje u osób, które wcześniej były narażone na działanie Streptococcus pyogenes. Wysypka klasycznie manifestuje się liniowymi zaciekami rumieniowatymi, określanymi mianem linii Pastii, które obserwowano u tego pacjenta. Pacjent był leczony antybiotykami i miał pełne ustąpienie objawów w ciągu 3 dni. 20-letni mężczyzna przedstawił swojemu lekarzowi pierwszego kontaktu trzydniową historię napuchniętych migdałków, ból gardła, gorączkę, dreszcze i wysypkę. Niedroga wysypka zaczęła się na jego brzuchu, rozciągała się na klatce piersiowej i plecach, a potem pojawiła się na jego ramionach, nogach i twarzy. Nie miał żadnych alergii lub ekspozycji na nowe leki i nie miał historii podobnej wysypki. Badanie ujawniło wysiękowe zapalenie migdałków (panel A), język truskawkowy i adenopatię szyjki macicy z tkliwością. Badanie skórne ujawniło rozlany rumień blednący z punkcikowatymi grudkami, które powodowały, że skóra na jego klatce piersiowej, brzuchu, plecach, ramionach i nogach miała jakość podobną do papieru ściernego (panel B pokazuje lewą stronę brzucha). Jego szyja i prawy bok miał liniowe plastry policzkowe. Szybki test na paciorkowcowe zapalenie gardła był dodatni. Odkrycie ostrego paciorkowcowego zapalenia krtani wraz z wysypką rozproszoną doprowadziło do rozpoznania szkarlatyny. Wysypka szkarlatyny jest nadwrażliwością typu opóźnionego na egzotoksynę i dlatego występuje u osób, które wcześniej były narażone na działanie Streptococcus pyogenes. Wysypka klasycznie manifestuje się liniowymi zaciekami rumieniowatymi, określanymi mianem linii Pastii, które obserwowano u tego pacjenta. Pacjent był leczony antybiotykami i miał pełne ustąpienie objawów w ciągu 3 dni.

Alyson Brinker, MD
Navy Hospital Guam, Yigo, Guam

Powołanie się na artykuł (1)
[hasła pokrewne: badanie rf cena, dapoxetine cena, srebrna woda ]