Regresja tętnic wieńcowych za pomocą terapii medycznej

W szpitalu zjawił się 42-letni mężczyzna z hiperlipidemią i rodzinną chorobą wieńcową w wywiadzie z 4-miesięczną historią sporadycznych wysiłkowych bólów w klatce piersiowej. Obrazowanie perfuzji mięśnia sercowego podczas wysiłku wykazało umiarkowane niedokrwienie w rozmieszczeniu lewej tętnicy wieńcowej okrężnej. W koronarografii angiografii wieńcowej (CTA) wykryto dużą liczbę blaszek miażdżycowych w bliższej lewej tętnicy wieńcowej okrężnej, co doprowadziło do ciężkiego zwężenia. Pacjent był leczony z powodu chronicznej stabilnej dławicy piersiowej za pomocą terapii statyną o wysokiej intensywności, ezetymibu, beta-blokera i aspiryny; zalecono mu zdrową dietę i regularną aktywność fizyczną. Z czasem objawy ustąpiły. Cztery lata później poinformował o wystąpieniu atypowego bólu w klatce piersiowej. Powtórne obrazowanie perfuzji mięśnia sercowego nie wykazało niedokrwienia mięśnia sercowego, a powtórne CTA w tętnicy wieńcowej wykazało wyraźne zmniejszenie ilości płytki nazębnej i nasilenie zwężenia w lewej tętnicy wieńcowej okrężnej (panel D, strzałka). Wyniki CTA były uspokajające, że jego obecne objawy nie były sercowe. Te wyniki obrazowania sugerują, że nawet gdy występuje ciężkie zwężenie, choroba wieńcowa może cofać się wraz z terapią medyczną. 42-letni mężczyzna z hiperlipidemią i rodzinną chorobą wieńcową w wywiadzie z 4-miesięczną historią sporadycznych wysiłkowych bólów w klatce piersiowej. Obrazowanie perfuzji mięśnia sercowego podczas wysiłku wykazało umiarkowane niedokrwienie w rozmieszczeniu lewej tętnicy wieńcowej okrężnej. W koronarografii angiografii wieńcowej (CTA) wykryto dużą liczbę blaszek miażdżycowych w bliższej lewej tętnicy wieńcowej okrężnej, co doprowadziło do ciężkiego zwężenia (panel B, strzałka). Pacjent był leczony z powodu chronicznej stabilnej dławicy piersiowej za pomocą terapii statyną o wysokiej intensywności, ezetymibu, beta-blokera i aspiryny; zalecono mu zdrową dietę i regularną aktywność fizyczną. Z czasem objawy ustąpiły. Cztery lata później poinformował o wystąpieniu atypowego bólu w klatce piersiowej. Powtórne obrazowanie perfuzji mięśnia sercowego nie wykazało niedokrwienia mięśnia sercowego, a powtórne CTA w tętnicy wieńcowej wykazało wyraźne zmniejszenie ilości płytki nazębnej i nasilenie zwężenia w lewej tętnicy wieńcowej okrężnej (panel D, strzałka). Wyniki CTA były uspokajające, że jego obecne objawy nie były sercowe. Te wyniki obrazowania sugerują, że nawet gdy występuje ciężkie zwężenie, choroba wieńcowa może cofać się wraz z terapią medyczną.

Abhishek Keraliya, MD
Ron Blankstein, MD
Brigham and Women s Hospital, Boston, MA

Powołując się na artykuły (3)