Pojecie choroby

Wszystkie przejawy życia, które nazywamy patologicznymi, są tylko znanymi w zasadzie czynnościami fizjologicznymi komórek, całych narządów i układów, w których naruszona została harmonijna współpraca i wytworzyły się odmienne warunki życia przez zmianę różnych stanów fizyko-chemicznych w tkankach albo narządach, lub też w układach regulacyjnych. Czynność ustroju w zmienionych warunkach jest już inna i prowadzi do tego, co nazywamy chorobą niezależnie od tego, czy będzie to choroba organiczna, przy której powstają zmiany anatomiczne w narządach, czy też choroba czynnościowa, przy której mimo choroby brak jest zmian anatomicznych. W chorobach organicznych występuj ą zmiany w budowie komórek, zwłaszcza w ich protoplazmie, odwracalne lub nieodwracalne. W chorobach czynnościowych dochodzi tylko do zakłóceń w mechanizmach regulujących czynność komórek i narządów, a jeżeli te zakłócenia trwają długo, mogą doprowadzić do zmian anatomicznych w komórkach. Zmiany więc anatomiczne i zmiany czynnościowe mogą kojarzyć się ze sobą nawzajem. Zmiany chorobowe w poszczególnych tkankach lub narządach nie są tylko sprawami miejscowymi, gdyż wadliwa ich czynność odbija się na -całym ustroju i choruje nie tylko poszczególny jego element, lecz w końcu cały ustrój. Wiemy np. , że rak żołądka, który rozwija się w żołądku, nie jest chorobą tylko żołądka, lecz całego ustroju, w którym wtedy powstają liczne zaburzenia. [hasła pokrewne: program stomatologiczny, gabinet stomatologiczny Warszawa, klinika stomatologiczna warszawa ]

Powiązane tematy z artykułem: gabinet stomatologiczny Warszawa klinika stomatologiczna warszawa program stomatologiczny