Objawy nerwowe moga wyprzedzac zmiany we krwi

Objawy nerwowe mogą wyprzedzać zmiany we krwi, co wskazywałoby, że w niedokrwistości złośliwej pierwotną sprawą są zaburzenia troficzne, występujące w układzie nerwowym. Zmiany w czynności ośrodkowego układu nerwowego dotyczą również ośrodka cieplnego, czego wyrazem jest podwyższona ciepłota ciała. Niedokrwistość złośliwa odbija się również na układzie krążenia, wywołując tłuszczowe zwyrodnienie mięśnia sercowego. W przebiegu tej niedokrwistości mogą powstać również objawy dławicy piersiowej angina pectoris, której podłożem jest gorsze utlenianie mięśnia sercowego, wywołane skurczem naczyń wieńcowych, które stają się bardziej pobudliwe w związku z rozpoczynającym się w nich procesem miażdżycowym. Przemiana materii w niedokrwistości złośliwej zostaje również zakłócona, zwłaszcza przemiana białkowa i węglowodanowa. Pomijając opis zaburzeń powstających w innych narządach w przebiegu niedokrwistości złośliwej, trzeba zaznaczyć, że niedokrwistość złośliwa wywołuje zmiany patologiczne we wszystkich narządach i układach i jest schorzeniem ogólnoustrojowym. Niedokrwistości złośliwe powstające w przebiegu ciąży oraz na skutek obecności bruzdogłowca szerokiego w jelitach, na skutek wycięcia żołądka i przyczyn zakaźno-toksycznych nie różnią się w zasadzie od samoistnej niedokrwistości złośliwej, powstającej bez określonego czynnika etiologicznego. W niedokrwistościach, bowiem złośliwych, których podłożem jest określone schorzenie, zawsze występują mniejsze lub większe zmiany w błonie śluzowej żołądka i zmniejszenie lub zahamowanie wytwarzania czynnika Castlea. [hasła pokrewne: program stomatologiczny, stomatologia estetyczna, stomatolog Warszawa ]

Powiązane tematy z artykułem: program stomatologiczny stomatolog Warszawa stomatologia estetyczna