Larwy muchy Tumbu

46-letnia kobieta zgłosiła się do oddziału ratunkowego z 10-dniową historią bólu i obrzęku w prawym ramieniu. Niedawno wróciła do Zjednoczonego Królestwa z Wybrzeża Kości Słoniowej. Badanie ujawniło wyraźne obszary owrzodzenia z otaczającym rumieniem odległym od jej prawego łokcia. Zapalenie tkanki wywołane ukąszeniami owadów zostało zdiagnozowane i była leczona antybiotykami. Następnego dnia zapalenie tkanki łącznej wyglądało gorzej i zaobserwowano ruchy oscylacyjne larw. Po podaniu znieczulenia miejscowego cztery larwy poddano chirurgicznemu ekstrakcji. Badanie parazytologiczne potwierdziło, że larwy należały do gatunku Cordylobia anthropophaga, muchy tumbu. Mucha tumbu (znana również jako muchówka typu putzi lub robactwo skórne) jest endemiczna dla tropików Afryki. Samice latają jajami w wilgotnym ubraniu lub w glebie, a po przejściowym kontakcie ze skórą larwy wnikają do tkanki podskórnej (zazwyczaj z tyłu, pośladków lub tylnej części kończyn). Larwy można łatwo przeoczyć w początkowych stadiach porażenia. Pokrycie punktu za pomocą żelu parafinowego może zmusić larwy do powierzchni, aw niektórych przypadkach konieczne jest chirurgiczne usunięcie. Po ekstrakcji larw ból i obrzęk pacjenta szybko ustąpiły. 46-letnia kobieta zgłosiła się do oddziału ratunkowego z 10-dniową historią bólu i obrzęku w prawym ramieniu. Niedawno wróciła do Zjednoczonego Królestwa z Wybrzeża Kości Słoniowej. Badanie ujawniło wyraźne obszary owrzodzenia z otaczającym rumieniem odległym od jej prawego łokcia. Zapalenie tkanki wywołane ukąszeniami owadów zostało zdiagnozowane i była leczona antybiotykami. Następnego dnia zapalenie tkanki łącznej wyglądało gorzej i zaobserwowano ruchy oscylacyjne larw (Panel A). Po podaniu znieczulenia miejscowego cztery larwy poddano chirurgicznemu ekstrakcji. Badanie parazytologiczne potwierdziło, że larwy należały do gatunku Cordylobia anthropophaga, muchy tumbu. Mucha tumbu (znana również jako muchówka typu putzi lub robactwo skórne) jest endemiczna dla tropików Afryki. Samice latają jajami w wilgotnym ubraniu lub w glebie, a po przejściowym kontakcie ze skórą larwy wnikają do tkanki podskórnej (zazwyczaj z tyłu, pośladków lub tylnej części kończyn). Larwy można łatwo przeoczyć w początkowych stadiach porażenia. Pokrycie punktu za pomocą żelu parafinowego może zmusić larwy do powierzchni, aw niektórych przypadkach konieczne jest chirurgiczne usunięcie. Po ekstrakcji larw ból i obrzęk pacjenta szybko ustąpiły.

John J. Park, MB, Ch.B.
Harvard TH Chan School of Public Health, Boston, MA

Jonathan Costello, MB, B.Ch., BAO
Royal Free London NHS Foundation Trust, Londyn, Wielka Brytania