Fractional Flow Reserve vs. Angiography for Guiding Przezskórna interwencja wieńcowa

U pacjentów z wielonaczyniową chorobą wieńcową, poddawanych przezskórnej interwencji wieńcowej (PCI), koronarografia jest standardową metodą prowadzenia stentu. Nie jest jasne, czy rutynowy pomiar rezerwy przepływu cząstkowego (FFR, stosunek maksymalnego przepływu krwi w tętnicy zwężonej do prawidłowego maksymalnego przepływu), oprócz angiografii, poprawia wyniki. Metody
W 20 ośrodkach medycznych w Stanach Zjednoczonych i Europie losowo przydzielono 1005 pacjentów z wielonaczyniową chorobą wieńcową, aby poddać się PCI z implantacją stentów uwalniających leki, prowadzonych wyłącznie przez angiografię lub kierowanych przez pomiary FFR oprócz angiografii. Przed randomizacją zmiany wymagające PCI zidentyfikowano na podstawie ich angiograficznego wyglądu. Pacjenci przydzieleni do PCI pod kontrolą angiografii byli poddawani stentowaniu wszystkich wskazanych zmian, podczas gdy ci, którzy zostali przypisani do PCI pod kontrolą FFR, przeszli stentowanie wskazanych zmian tylko wtedy, gdy FFR wynosił 0,80 lub mniej. Pierwszorzędowym punktem końcowym była stopa zgonu, zawał serca bez powikłań i powtórna rewaskularyzacja po roku.
Wyniki
Średnia (. SD) liczba wskazanych zmian na pacjenta wynosiła 2,7 . 0,9 w grupie angiograficznej i 2,8 . 1,0 w grupie FFR (P = 0,34). Liczba zastosowanych stentów na pacjenta wynosiła odpowiednio 2,7 . 1,2 i 1,9 . 1,3 (p <0,001). Roczna częstość występowania wynosiła 18,3% (91 pacjentów) w grupie angiografii i 13,2% (67 pacjentów) w grupie FFR (p = 0,02). Siedemdziesiąt osiem procent pacjentów z grupy angiografii było wolnych od dławicy po roku, w porównaniu z 81% pacjentów w grupie FFR (P = 0,20).
Wnioski
Rutynowy pomiar FFR u pacjentów z wielonaczyniową chorobą wieńcową, którzy przechodzą PCI ze stentami uwalniającymi lek znacznie zmniejsza częstość złożonego punktu końcowego zgonu, zawał serca bez powikłań i ponowną rewaskularyzację po roku. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00267774.)
Wprowadzenie
Obecność niedokrwienia mięśnia sercowego jest ważnym czynnikiem ryzyka niekorzystnego wyniku klinicznego.1-3 Rewaskularyzacja zwężonych zmian wieńcowych, które indukują niedokrwienie, może poprawić stan funkcjonalny i wyniki pacjenta.3-5 W przypadku zwyrodnieniowych zmian chorobowych, które nie indukują niedokrwienia, jednak korzyść z rewaskularyzacji jest mniej jasna, a sama terapia medyczna prawdopodobnie będzie równie skuteczna.6,7
Wraz z wprowadzeniem stentów uwalniających lek zwiększył się odsetek pacjentów z wielonaczyniową chorobą wieńcową, u których wykonano przezskórną interwencję wieńcową (PCI). 9 Ponieważ stenty uwalniające leki są drogie i wiążą się z potencjalnymi późnymi komplikacjami, ich właściwe zastosowanie jest krytyczne.10,11 Jednak u pacjentów z wielonaczyniową chorobą wieńcową ustalenie, które zmiany powodują niedokrwienie i uzasadnia stentowanie, może być trudne. Nieinwazyjne badania obrazowania wysiłkowego mają ograniczoną zdolność do dokładnego lokalizowania zmian wywołujących niedokrwienie u tych pacjentów.12 Chociaż koronarografia często niedoszacowuje lub przecenia ocenę funkcjonalną uszkodzenia, nadal jest standardową techniką prowadzenia PCI u pacjentów z wielonaczyniową chorobą wieńcową. 13,14
[hasła pokrewne: głęboka dysleksja rozwojowa, dapoxetine cena, endometrioza wikipedia ]