Fractional Flow Reserve vs. Angiography for Guiding Przezskórna interwencja wieńcowa ad 6

Po roku 77,9% pacjentów z grupy angiografii było wolnych od dławicy piersiowej, w porównaniu z 81,3% w grupie FFR (P = 0,20). Ogółem 67,6% pacjentów w grupie angiografii i 73,0% w grupie FFR nie miało zdarzenia i było wolne od dławicy po roku (p = 0,07). Średni koszt materiałów zastosowanych w procedurze wskaźnika wynosił 6,007 . 2 819 w grupie angiografii, w porównaniu do 5332 . 3261 w grupie FFR (P <0,001). Średnia długość pobytu w szpitalu wynosiła 3,7 . 3,5 dnia w grupie angiografii, w porównaniu z 3,4 . 3,3 dnia w grupie FFR (P = 0,05).
Dyskusja
Badanie to wykazało, że u pacjentów z wielonaczyniową chorobą wieńcową, rutynowym pomiarem FFR podczas PCI, w porównaniu ze standardową strategią PCI kierowaną przez angiografię, znacząco zmniejszyło się wskaźnik pierwotnego złożonego punktu końcowego zgonu, zawału mięśnia sercowego i powtórnej rewaskularyzacji po roku. Łączna stopa zgonu i zawału mięśnia sercowego również uległa znacznemu zmniejszeniu. Bez przedłużania procedury strategia oparta na FFR zmniejszyła liczbę zastosowanych stentów, zmniejszyła ilość zastosowanego środka kontrastowego i spowodowała podobny, jeśli nie poprawiony, stan funkcjonalny bez obniżenia jakości życia związanej ze zdrowiem. Ponadto koszty związane z procedurą były znacznie niższe w przypadku strategii kierowanej przez FFR. Te wyniki uzyskano w populacji pacjentów ze złożoną chorobą. Częstość zdarzeń w grupie angiografii była podobna do tej w grupach w innych ostatnich badaniach oceniających zastosowanie stentów uwalniających leki u pacjentów z wielonaczyniową chorobą wieńcową. 30-33 Ponadto, u 89,6% pacjentów przypisanych do FFR prowadzono strategia, co najmniej jedna zwężona zmiana miała FFR równą 0,80 lub mniej, co wskazuje na niedokrwienie, i stenty zostały umieszczone w tych zmianach; 63,0% wszystkich mierzonych zmian miało FFR równy 0,80 lub mniej. Dane te odzwierciedlają to, że w tym badaniu FFR był stosowany w nieselekcjonowanej populacji, nie tylko u osób z pośrednimi zmianami, z których tylko około 35% miało FFR, który wskazuje na niedokrwienie.7
W naszym badaniu rutynowy pomiar FFR konsekwentnie zmniejszał częstość występowania wszystkich typów zdarzeń niepożądanych o około 30%. Bezwzględne ryzyko poważnych zdarzeń sercowych zmniejszyło się o 5 punktów procentowych, co oznacza, że pomiar FFR u 20 pacjentów może zapobiec jednemu zdarzeniu niepożądanemu. Rutynowy pomiar FFR prawdopodobnie poprawił wyniki, pozwalając na bardziej rozważne stosowanie stentów i równą ulgę w niedokrwieniu. Od dziesięcioleci wiadomo, że najważniejszym czynnikiem prognostycznym wśród pacjentów z chorobą wieńcową jest obecność i zakres indukowalnego niedokrwienia.1 Można spekulować, że PCI zwężenia, które wywołuje niedokrwienie (wskazane przez FFR . 0,80) jest ogólnie korzystne, ponieważ ryzyko zakrzepicy w stencie lub restenozy przewyższa znaczna redukcja ryzyka zdarzeń niedokrwiennych z umieszczeniem stentu. Z drugiej strony, PCI zwężenia, które nie wywołuje niedokrwienia (FFR> 0,80) zwiększa ryzyko wystąpienia zdarzeń niepożądanych, ponieważ ryzyko zakrzepicy i restenozy związane z umieszczeniem stentu, z towarzyszącym ryzykiem późniejszej śmierci, zawał mięśnia sercowego lub powtórna rewaskularyzacja znacznie przewyższają niskie ryzyko związane z nieistotnym hemodynamicznie zwężeniem, w którym nie umieszczono stentu7. W ten sposób wykonuje się PCI we wszystkich zwężeniach, które zostały zidentyfikowane przez angiografię, niezależnie od ich możliwości wywołania niedokrwienia , zmniejsza korzyści związane z łagodzeniem niedokrwienia, wystawiając pacjenta na zwiększone ryzyko związane z stentami, podczas gdy systematyczne mierzenie FFR może zmaksymalizować korzyści z PCI poprzez dokładne odróżnienie zmian, w przypadku których rewaskularyzacja zapewni największe korzyści z tych, dla których PCI może jedynie zwiększyć ryzyko.
Nasze wyniki sugerują również, że wyniki PCI w porównaniu z wynikami uzyskanymi w ramach leczenia medycznego, takie jak badanie COURAGE (badanie kliniczne z wykorzystaniem rewaskularyzacji i agresywnej oceny leku) (NCT00007657), 6 lub z pomostowaniem tętnic wieńcowych, takie jak badanie SYNTAX, 34 może być poprawione, jeśli PCI jest wykonywane z wykorzystaniem FFR i może zapewnić funkcjonalną pełną rewaskularyzację z bardziej odpowiednim użyciem stentów
[hasła pokrewne: stomatologia Kraków, anatomia palpacyjna, implanty stomatologiczne warszawa ]

Powiązane tematy z artykułem: anatomia palpacyjna implanty stomatologiczne warszawa stomatologia Kraków