Choroba Mondora

53-letni mężczyzna z nadciśnieniem i cukrzycą miał 4-dniową historię bólu w prawym sutku. Powiedział, że nie miał żadnej gorączki, urazu ani wycieku z sutka. Badanie fizykalne ujawniło tkliwość podskórnego kordu, który rozpoczął się pod prawym przednim fałdem pachowym i kontynuował w kierunku prawego podżebrza. Podniesienie prawego ramienia nad głową uwypukliło wygląd sznurka. Ultrasonografia dopplerowska ujawniła nieściśliwą prawą żyłę klatki piersiowej, zawierającą materiał echogenny, co było zgodne z powierzchowną zakrzepicą żylną. Nie było dowodów na związaną z tym zakrzepicę żył głębokich. Choroba Mondora, powierzchowne zakrzepowe zapalenie żył w przednio-bocznej ścianie piersiowo-brzusznej, jest zwykle łagodna i samoograniczona. Częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn. Czynniki ryzyka obejmują uraz, operację piersi i rozległą aktywność fizyczną, a choroba Mondora rzadko była związana z rakiem piersi. Leczenie obejmowało niesteroidowe leki przeciwzapalne. Uszkodzenie i ból ustąpiły w ciągu 6 tygodni po prezentacji i nie nawróciły po roku obserwacji. 53-letni mężczyzna z nadciśnieniem i cukrzycą miał 4-dniową historię nudnego, obolałego bólu w prawym sutku. Powiedział, że nie miał żadnej gorączki, urazu ani wypisu ze sutka. Badanie fizykalne ujawniło tkliwość podskórnego kordu, który rozpoczął się pod prawym przednim fałdem pachowym i kontynuował w kierunku prawego podżebrza. Podniesienie prawego ramienia nad głową uwypukliło wygląd sznurka. Ultrasonografia dopplerowska ujawniła nieściśliwą prawą żyłę klatki piersiowej, zawierającą materiał echogenny, co było zgodne z powierzchowną zakrzepicą żylną. Nie było dowodów na związaną z tym zakrzepicę żył głębokich. Choroba Mondora, powierzchowne zakrzepowe zapalenie żył w przednio-bocznej ścianie piersiowo-brzusznej, jest zwykle łagodna i samoograniczona. Częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn. Czynniki ryzyka obejmują uraz, operację piersi i rozległą aktywność fizyczną, a choroba Mondora rzadko była związana z rakiem piersi. Leczenie obejmowało niesteroidowe leki przeciwzapalne. Uszkodzenie i ból ustąpiły w ciągu 6 tygodni po prezentacji i nie nawróciły po roku obserwacji.

Arun A. Vijayalakshmi, MD
Shrutiraaj Anand, MB, BS
Armed Forces Medical College, Pune, Indie

Powołując się na artykuły (2)